Zakaz rejestracji nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 roku – korzyści dla klimatu czy wykluczenie kierowców?
Każdy, komu bliska jest głośna, charakterystyczna praca silnika V8, już niedługo będzie musiał wyjechać z Unii Europejskiej, jeśli zatęskni za tym dźwiękiem i zamarzy mu się usłyszeć go ponownie.
Od 2035 r. na terenie Unii Europejskiej nie będzie można zarejestrować fabrycznie nowego i wcześniej nierejestrowanego samochodu spalinowego. Zwolennicy Zielonego Ładu widzą w tym kolejny krok ku ochronie klimatu i neutralności klimatycznej, natomiast przeciwnicy podnoszą, że jest to działanie szkodliwe dla przemysłu, niezgodne z ogólnym interesem społeczeństwa, a przede wszystkim – z portfelami poszczególnych osób.
Bezposporne jest jednak to, że około 2050 r. po krajach Unii Europejskiej w większość będą się poruszać pojazdy napędzane paliwami alternatywnymi. Skąd to założenie? Otóż przyjmuje się, że średni okres korzystania z samochodu to 15 lat, zatem nawet jeśli ktoś kupi samochód spalinowy w 2035 r., to około 2050 r. zamieni go na samochód napędzany paliwem alternatywnym. W związku z tymi zmianami przebudowie musi ulec cała infrastruktura drogowa – z uwagi na konieczność częstego ładowania/tankowania ekologicznych pojazdów punkty ładowania na trasach szybkiego ruchu będą rozmieszczone co ok. 60 km, a stacje tankowania – co ok. 150 km.
Z pewnością to rozwiązanie jest korzystne dla klimatu, jednakże krytycy wskazują na liczne wady. Przede wszystkim obawiają się, że cena samochodów napędzanych paliwem alternatywnym nie pozwoli kierowcom na zakup nowych aut, co wykluczy z ruchu drogowego duże grono jego uczestników. Podnoszą też, że jeśli mniej majętni kierowcy nie pozwolą na wykluczenie ich z ruchu, to po prostu będą poruszać się coraz to starszymi pojazdami spalinowymi albo sprowadzą zagraniczne (spoza UE) pojazdy, co sprawi, że klimat i tak na tym ucierpi. Wskazują też, że stracą na tym producenci motoryzacyjni, którzy muszą zmienić rodzaj oferowanych pojazdów i jednocześnie nie pozyskają tylu odbiorców, co wcześniej, właśnie z uwagi na wysoką ceną jednostkową pojazdu np. elektrycznego. Zastrzeżenia wzbudza także skłonność do awarii takich pojazdów i poważne pożary tych samochodów – może to zagrażać ich użytkownikom.
Wreszcie wskazuje się na niekonsekwencję tego projektu unijnego i to, że uderza w najbiedniejszych – zawarta jest w nim bowiem klauzula Ferrari, tj. będzie można zarejestrować małoseryjny luksusowy samochód spalinowy, na który pozwolić sobie będzie mógł tylko najbogatszy.
Zeroemisyjne pojazdy to z pewnością ciekawy temat. To na pewno duży atut Zielonego Ładu, na który kładą nacisk jego zwolennicy, lecz tu, jak zawsze przy tego typu zagadnieniach, pojawia się pytanie – czy koszty nie przerosną zysków? Jest to dosyć prawdopodobne.
Artykuł przygotował Jakub Witczak.
Środki Ochrony Przedsiębiorców przy Decyzjach o Zwrocie Subwencji Finansowej
Członek zarządu pełniący swoją funkcję na podstawie powołania może równocześnie doradzać spółce w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i opodatkować tę część przychodów podatkiem liniowym. Najnowsza interpretacja podatkowa z dnia 1 czerwca 2020 r. nr 0112-KDWL.4011.5.2020.1.DK potwierdza taką możliwość.
Zakaz rejestracji nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 roku – korzyści dla klimatu czy wykluczenie kierowców?
Członek zarządu pełniący swoją funkcję na podstawie powołania może równocześnie doradzać spółce w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i opodatkować tę część przychodów podatkiem liniowym. Najnowsza interpretacja podatkowa z dnia 1 czerwca 2020 r. nr 0112-KDWL.4011.5.2020.1.DK potwierdza taką możliwość.
Analiza Procedur Odwoławczych i Zwrotu Subwencji Finansowej
Członek zarządu pełniący swoją funkcję na podstawie powołania może równocześnie doradzać spółce w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i opodatkować tę część przychodów podatkiem liniowym. Najnowsza interpretacja podatkowa z dnia 1 czerwca 2020 r. nr 0112-KDWL.4011.5.2020.1.DK potwierdza taką możliwość.