Pomorski Doradztwo Podatkowe

Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju Dla Małych i Średnich Firm

Aktualności

Polski Fundusz Rozwoju jako instytucja rozwoju był odpowiedzialny za wykonywanie zadań powierzonych przez Radę Ministrów w związku z sytuacjami kryzysowymi, w tym rozprzestrzenianiem się choroby zakaźnej wywołanej wirusem COVID-19.

Zasady udzielania wsparcia finansowego były określone w liczącym 82 strony Regulaminie ubiegania się o udział w Programie Rządowym „Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju Dla Małych i Średnich Firm”. Postanowienia tego aktu nie regulowały kwestii finansowania w sposób wyczerpujący.

Beneficjent musiał wykazać się znajomością przepisów prawa krajowego, Unii Europejskiej oraz postanowień dokumentów programowych. Zasadniczym elementem programu była realizacja podstawowego interesu ekonomicznego Rzeczypospolitej Polskiej w postaci zapewnienia stabilności przedsiębiorstw i gospodarki. Program miał na celu zapobiegnięcie ryzyka masowej upadłości beneficjentów oraz zwolnień ich pracowników na skutek znaczących zakłóceń w funkcjonowaniu gospodarki w związku z epidemią COVID-19.

Finansowanie programowe udzielane było za pośrednictwem banków. Dodać należy, że banki poprzez własną platformę elektroniczną przyjmowały w imieniu PFR wnioski i odwołania, przekazywały beneficjentom decyzje PFR. Szczegółowe warunki finansowania, zakres zobowiązań beneficjentów oraz zasady i warunki zwrotu przez beneficjenta, lub częściowego zwolnienia beneficjenta z obowiązku zwrotu, udzielonego finansowania określała Umowa Subwencji Finansowej zawierana pomiędzy beneficjentem i PFR.

PFR podejmował decyzje o wypłacie subwencji finansowej w przypadku pozytywnej weryfikacji danych przedstawionych przez beneficjenta z danymi uzyskanymi z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Ministerstwa Finansów. Z punktu widzenia beneficjentów, którzy otrzymali wsparcie finansowe, kluczowe są zasady dokonywania rozliczeń z PFR.

Na szczególną uwagę zasługuje jedno z postanowień regulaminu, z którego wynika, że PFR jest uprawniony do wydania decyzji określającej wysokość subwencji finansowej podlegającej zwrotowi w całości w przypadku, w którym istnieje uzasadnione podejrzenie wystąpienia jakiegokolwiek rodzaju nadużyć. Regulamin nie zawiera żadnych postanowień dot. trybu weryfikacji podejrzenia wystąpienia nadużyć, udziału beneficjenta i jego uprawnień w trakcie weryfikacji prawidłowości wykorzystania otrzymanego wsparcia finansowego.

Zastosowania nie znajdą procedury określone przepisami kodeksu postępowania administracyjnego czy też kodeksu postępowania cywilnego. Z postanowienia tego wynika, że to PFR w sposób jednostronny, wykorzystując asymetryczną pozycję w relacji z przedsiębiorcą, określa zasadność podejrzenia oraz jego rodzaj. Na forach przedsiębiorców rozgorzała dyskusja na temat otrzymanych decyzji w sprawie zwolnienia z obowiązku zwrotu subwencji finansowej, z których wynika konieczność zwrotu całej przyznanej kwoty subwencji finansowej w terminie 14 dni roboczych liczonych od dnia udostępnienia Beneficjentowi decyzji.

Uzasadnienie decyzji w zasadzie sprowadza się do powielenia treści przywołanego wcześniej postanowienia dot. uzasadnionego podejrzenia wystąpienia nadużyć. Zważywszy na prymat zasady pisemności procedury, kontakt telefoniczny z PFR nie pozwala na poznanie szczegółów wydanej decyzji. Przedsiębiorca nie może liczyć na wsparcie w tym zakresie również ze strony banku, który reprezentował PFR w związku z zawarciem umowy subwencji finansowej. Dodać należy, że kwoty uzyskanego wsparcia wypłacane były w milionach złotych i zostały już wykorzystane przez przedsiębiorców zgodnie z celem określonym w regulaminie i umowie.

W następnych artykułach poruszymy między innymi kwestie odwołania od decyzji PFR, interwencji u Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, innych środków ochrony prawnej.

Zapraszamy przedsiębiorców do śledzenia naszych artykułów w każdy wtorek oraz kontaktu w sprawie decyzji PFR dot. zwrotu subwencji.

Artykuł przygotował Piotr Pawełski.

Fundacje rodzinne a podatek od przychodów z budynków – kluczowe informacje

Fundacje rodzinne bez prawa do zwrotu podatku od przychodów z budynków
Podatek od przychodów z budynków dotyczy nieruchomości o wartości przekraczającej 10 mln zł. W standardowych przypadkach podatek ten można odliczyć od PIT lub CIT, a jeśli to niemożliwe — wystąpić o jego zwrot. Jednak fundacje rodzinne nie mają takiego prawa, co stawia je w niekorzystnej sytuacji podatkowej.

Czytaj dalej »

Flipping mieszkań pod lupą fiskusa – wyrok sądu nie pozostawia wątpliwości!

Sprzedaż kilku nieruchomości w krótkim czasie może zostać uznana za działalność gospodarczą – nawet jeśli flipper przekonuje, że zarządza wyłącznie majątkiem prywatnym. Przekonała się o tym podatniczka, która w ciągu dwóch lat kupiła cztery mieszkania, przeprowadziła remonty i sprzedała je z zyskiem. Twierdziła, że nie działała w sposób zorganizowany i nie prowadziła firmy. Fiskus oraz sąd mieli inne zdanie.

Czytaj dalej »

Przełomowy wyrok TSUE – nowe perspektywy dla członków zarządów spółek kapitałowych!

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w wyroku z 27 lutego 2025 r. (C-277/24 – Adjak) podważył dotychczasową praktykę dotyczącą odpowiedzialności podatkowej członków zarządów spółek kapitałowych w Polsce. Orzeczenie to wyznacza kluczowe gwarancje procesowe, otwierając nowe możliwości obrony przed odpowiedzialnością za zobowiązania podatkowe spółek.

Czytaj dalej »
Shopping Cart
Scroll to Top

Zapraszamy do kontaktu

Podatki i audyt

Oferujemy kompleksową obsługę Klienta we wszelkich sprawach podatkowych, m.in. w zakresie zarządzania ryzykiem podatkowym, opodatkowania spadków i darowizn czy ograniczenia odpowiedzialności członków zarządu spółki.

Klienta w każdym stadium czy to czynności sprawdzających, kontroli, postępowania podatkowe czy reprezentacji przez WSA i NSA.

Oferujemy uczestniczenie we wszelkich czynnościach procesowych, a także sporządzaniue wszelkiego rodzaju wyjaśnień, zastrzeżeń czy też skarg na decyzje izb skarbowych do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego i skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz reprezentacja przed tymi organami.

Nasi prawnicy i współpracownicy oferują przeprowadzenie kompleksowego audytu danego podmiotu w celu ustalenia i wyeliminowania nieprawidłowości, a także znalezienia optymalnego podatkowo rozwiązania do prowadzenia biznesu.

Oferujemy również tzw. audyt śledczy, który zmierza wprost do wykrycia nieprawidłowości i wskazania wielkości strat dla przedsiębiorstwa oraz miejsca przemieszczenia się majątku i możliwości jego odzyskania. Nasz zespół przeprowadza także kompleksowe analizy prawno-podatkowe struktur transakcji typu share deal oraz asset deal.

Pomagamy też w uzyskaniu interpretacji podatkowych, przygotowujemy dokumentacje cen transferowych, prowadzimy restrukturyzacje podatkowe, sporządzamy opinie i na bieżąco wspieramy podatników w wypełnianiu ich zobowiązań podatkowych.

RODO

Nasi prawnicy oferują kompleksową obsługę w zakresie ochrony danych osobowych. Odpowiednie przygotowywanie merytoryczne pozwala nam na sporządzanie i opiniowanie umów powierzania przetwarzania danych osobowych i wymaganych przez prawo dokumentów wewnętrznych. 

Zajmujemy się wdrażaniem polityk bezpieczeństwa i prywatności, przeprowadzamy szkolenia w zakresie ochrony danych osobowych, a także pełnimy funkcję inspektorów ochrony danych osobowych w podmiotach prawa prywatnego i publicznego.
Reprezentujemy Klientów w postępowaniach przed Prezesem Urzędu Ochrony Danych Osobowych na ich każdym etapie.

Skip to content