Pomorski Doradztwo Podatkowe

Środki Ochrony Przedsiębiorców przy Decyzjach o Zwrocie Subwencji Finansowej

Aktualności

W poprzednim artykule poruszyliśmy problematykę odwołania od decyzji o zwrocie subwencji finansowej. Z dotychczasowych rozważań wynika, że ani regulamin ani umowa o subwencji finansowej nie przewidują środka zaskarżenia w postaci odwołania od decyzji określającej wysokość subwencji finansowej podlegającej zwrotowi w całości w przypadku, w którym istnieje uzasadnione podejrzenie wystąpienia jakiegokolwiek rodzaju nadużyć.

Nie oznacza to, że przedsiębiorca, któremu udostępniono taką decyzję, pozostaje bez żadnych środków ochrony. Otóż regulamin przewiduje w § 14 ust. 1 instytucję postępowania wyjaśniającego, które może pełnić rolę środka zaskarżenia. „Z zastrzeżeniem postanowień niniejszego Regulaminu dotyczących Odwołań, każdy Beneficjent jest uprawniony do zwrócenia się do PFR za pośrednictwem Banku, o którym mowa w ust. 2 poniżej, z zapytaniem dotyczącym (i) otrzymanej przez Beneficjenta odmowy udzielenia Subwencji Finansowej, w odpowiedzi na Wniosek, pod warunkiem udokumentowania przez Beneficjenta różnic w treści odmowy, a rzeczywistym stanem faktycznym, (ii) błędu Beneficjenta w złożonym Wniosku, który skutkował przyznaniem Subwencji Finansowej w kwocie rażąco niższej niż maksymalna kwota, o którą mógł wnioskować Beneficjent, (iii) wysokości Subwencji Finansowej podlegającej zwrotowi, która została wskazana przez PFR w Decyzji udostępnionej Beneficjentowi, pod warunkiem udokumentowania przez Beneficjenta różnic w treści Decyzji, a rzeczywistym stanem faktycznym, przy czym złożenie zapytania nie wstrzymuje wykonania pierwotnie wydanej Decyzji, lub (iv) Decyzji informującej o zidentyfikowaniu przez PFR okoliczności, które uniemożliwiają ustalenie wysokości Subwencji Finansowej podlegającej zwrotowi.”

Dodać należy, że zapytanie należy złożyć do PFR za pośrednictwem banku, w którym wniosek o dotację został złożony i w terminie 10 dni roboczych liczonych od dnia udostępnienia decyzji beneficjentowi. Co do sposobu wniesienia zapytania w wielu przypadkach nie będzie możliwe skorzystanie z bankowości elektronicznej. Przedsiębiorcy informują, że możliwości wykorzystania bankowości elektronicznej do kontaktu z PFR zostały ograniczone. Zatem pozostaje tradycyjna korespondencja pocztowa bądź złożenie dokumentów w banku. Dni robocze należy rozumieć zgodnie z definicją zawartą w regulaminie, tj. chodzi o dzień inny niż sobota i niedziela, w którym banki są otwarte w celu prowadzenia zwykłej działalności (innej niż działalność za pomocą wyłącznie kanałów elektronicznych i telefonicznych).

Zwrócić należy natomiast uwagę, że termin do złożenia zapytania zaczyna biec już z chwilą udostępnienia decyzji w bankowości elektronicznej. Chwila odczytania decyzji nie ma w tym przypadku żadnego znaczenia. Złożenie zapytania z naruszeniem wskazanego terminu nie wywoła żadnych skutków. Regulamin również i w tym przypadku nie określa w sposób szczegółowy przebiegu postępowania wyjaśniającego.

Zauważalny jest brak postanowień dotyczących zapewnienia czynnego udziału w postępowaniu wyjaśniającym przedsiębiorcy, określenia ram, w tym czasowych, postępowania, składania dalszych pism i informowania przez PFR co do stanu postępowania wyjaśniającego.

Regulamin nie określa również, jaką postać ma mieć rozstrzygnięcie po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego wszczętego po zapytaniu przedsiębiorcy. Asymetryczna relacja PFR – przedsiębiorca występuje również i w przypadku postępowania wyjaśniającego.

W kolejnym artykule kontynuować będziemy rozważania dot. postępowania wyjaśniającego oraz opiszemy przypadek decyzji o zwrocie subwencji finansowej.

Artykuł przygotował Jakub Witczak.

Zakaz rejestracji nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 roku – korzyści dla klimatu czy wykluczenie kierowców?

Członek zarządu pełniący swoją funkcję na podstawie powołania może równocześnie doradzać spółce w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i opodatkować tę część przychodów podatkiem liniowym. Najnowsza interpretacja podatkowa z dnia 1 czerwca 2020 r. nr 0112-KDWL.4011.5.2020.1.DK potwierdza taką możliwość.

Czytaj dalej »

Analiza Procedur Odwoławczych i Zwrotu Subwencji Finansowej

Członek zarządu pełniący swoją funkcję na podstawie powołania może równocześnie doradzać spółce w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i opodatkować tę część przychodów podatkiem liniowym. Najnowsza interpretacja podatkowa z dnia 1 czerwca 2020 r. nr 0112-KDWL.4011.5.2020.1.DK potwierdza taką możliwość.

Czytaj dalej »
Shopping Cart
Scroll to Top

Zapraszamy do kontaktu

Podatki i audyt

Oferujemy kompleksową obsługę Klienta we wszelkich sprawach podatkowych, m.in. w zakresie zarządzania ryzykiem podatkowym, opodatkowania spadków i darowizn czy ograniczenia odpowiedzialności członków zarządu spółki.

Klienta w każdym stadium czy to czynności sprawdzających, kontroli, postępowania podatkowe czy reprezentacji przez WSA i NSA.

Oferujemy uczestniczenie we wszelkich czynnościach procesowych, a także sporządzaniue wszelkiego rodzaju wyjaśnień, zastrzeżeń czy też skarg na decyzje izb skarbowych do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego i skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz reprezentacja przed tymi organami.

Nasi prawnicy i współpracownicy oferują przeprowadzenie kompleksowego audytu danego podmiotu w celu ustalenia i wyeliminowania nieprawidłowości, a także znalezienia optymalnego podatkowo rozwiązania do prowadzenia biznesu.

Oferujemy również tzw. audyt śledczy, który zmierza wprost do wykrycia nieprawidłowości i wskazania wielkości strat dla przedsiębiorstwa oraz miejsca przemieszczenia się majątku i możliwości jego odzyskania. Nasz zespół przeprowadza także kompleksowe analizy prawno-podatkowe struktur transakcji typu share deal oraz asset deal.

Pomagamy też w uzyskaniu interpretacji podatkowych, przygotowujemy dokumentacje cen transferowych, prowadzimy restrukturyzacje podatkowe, sporządzamy opinie i na bieżąco wspieramy podatników w wypełnianiu ich zobowiązań podatkowych.

RODO

Nasi prawnicy oferują kompleksową obsługę w zakresie ochrony danych osobowych. Odpowiednie przygotowywanie merytoryczne pozwala nam na sporządzanie i opiniowanie umów powierzania przetwarzania danych osobowych i wymaganych przez prawo dokumentów wewnętrznych. 

Zajmujemy się wdrażaniem polityk bezpieczeństwa i prywatności, przeprowadzamy szkolenia w zakresie ochrony danych osobowych, a także pełnimy funkcję inspektorów ochrony danych osobowych w podmiotach prawa prywatnego i publicznego.
Reprezentujemy Klientów w postępowaniach przed Prezesem Urzędu Ochrony Danych Osobowych na ich każdym etapie.

Skip to content