Pomorski Doradztwo Podatkowe

Decyzje o zwrocie subwencji PFR – Brak przejrzystości

Aktualności

W ostatnim artykule został poruszony przypadek decyzji określającej wysokość subwencji finansowej podlegającej zwrotowi w całości w przypadku, w którym istnieje uzasadnione podejrzenie wystąpienia jakiegokolwiek rodzaju nadużyć. Przedsiębiorca, któremu taka decyzja zostanie doręczona, zacznie rozważać, do jakiego rodzaju uchybienia doszło i kiedy to miało miejsce. Lakoniczne uzasadnienie decyzji najczęściej nie będzie pozwalać na poznanie motywów działania PFR. PFR nie przeprowadza przed wydaniem decyzji postępowania wyjaśniającego z udziałem przedsiębiorcy, w trakcie którego weryfikuje wystąpienie przypadku naruszenia.

Samo podejrzenie jest wystarczające do wydania przedmiotowej decyzji. Zważywszy na kwoty zwrotu, płynność finansowa przedsiębiorcy może być zagrożona, a w skrajnych przypadkach może prowadzić do upadłości. Umowa subwencji finansowej, regulamin ubiegania się o udział w Programie Rządowym „Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju Dla Małych i Średnich Firm, przepisy prawa krajowego, unijnego nie regulują w sposób szczegółowy trybu wydania decyzji o zwrocie oraz jej elementów. Uznaniowość decyzji oraz treści jej uzasadnienia nie doznaje żadnego ograniczenia.

Jest to kolejny przejaw asymetrycznej relacji PFR – przedsiębiorca. Nie powinno budzić wątpliwości, że procedura wydania decyzji o zwrocie subwencji powinna być uregulowana w sposób szczegółowy. Jeśli zatem przepisy prawa, postanowienia regulaminu i umowy nie zawierają szczegółowych wytycznych, to przedsiębiorca nie może liczyć na to, że pozna uzasadnienie faktyczne i prawne wydanej decyzji. Dodać również należy, że postanowienie dot. zwrotu subwencji nie przewiduje miarkowania kwoty zwrotu.

Oznacza to tyle, że w przypadku stwierdzenia podejrzenia naruszenia, decyzja dotyczy całości kwoty, chociażby marginalna część subwencji została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem. W opozycji do takiego sposobu ujęcia trybu wydawania decyzji można przedstawić tryb przewidziany przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego, gdzie uzasadnienie faktyczne decyzji powinno w szczególności zawierać wskazanie faktów, które organ uznał za udowodnione, dowodów, na których się oparł, oraz przyczyn, z powodu których innym dowodom odmówił wiarygodności i mocy dowodowej, zaś uzasadnienie prawne – wyjaśnienie podstawy prawnej decyzji, z przytoczeniem przepisów prawa. Tej różnicy w ujęciu zagadnienia nie trzeba komentować.

Co prawda decyzja o zwrocie subwencji nie wywołuje takich skutków jak decyzja wydana w postępowaniu administracyjnym, jednakże jej doniosłość jest znaczna. Sama decyzja o zwrocie z całą pewnością stanowi zapowiedź dalszych działań PFR. Przedsiębiorca stanie przed nie lada wyzwaniem zidentyfikowania przyczyny wydania decyzji. Obszerność materii będzie wymagała uruchomienia dodatkowych zasobów ludzkich oraz finansowych. Tym bardziej, że tak naprawdę do naruszenia mogło (ale nie musiało w ogóle) dojść niemalże na każdym etapie i polu wykorzystania środków finansowych.

Należy też liczyć się z tym, że przeprowadzony audyt nie doprowadzi do ustalenia żadnego naruszenia. W kontekście samego podejrzenia ze strony PFR, jest to całkowicie zrozumiałe. Bez względu jednak na ustalenia audytorów, decyzja o zwrocie subwencji nie może pozostać bez reakcji przedsiębiorcy.

W tym zakresie należy rozważyć wniesienie odwołania od decyzji oraz złożenie wniosku o wszczęcie postępowania wyjaśniającego. Przy czym już teraz należy zasygnalizować ten sam problem, co w przypadku decyzji, tj. brak wyczerpującej regulacji materii.

O problemach natury prawnej odwołania oraz postępowania wyjaśniającego więcej przeczytacie Państwo w następnym artykule.

Niezmiennie zapraszamy przedsiębiorców do śledzenia naszych artykułów oraz kontaktu w sprawie decyzji PFR dot. zwrotu subwencji.

Artykuł przygotował Piotr Pawełski.

Zakaz rejestracji nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 roku – korzyści dla klimatu czy wykluczenie kierowców?

Członek zarządu pełniący swoją funkcję na podstawie powołania może równocześnie doradzać spółce w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i opodatkować tę część przychodów podatkiem liniowym. Najnowsza interpretacja podatkowa z dnia 1 czerwca 2020 r. nr 0112-KDWL.4011.5.2020.1.DK potwierdza taką możliwość.

Czytaj dalej »

Analiza Procedur Odwoławczych i Zwrotu Subwencji Finansowej

Członek zarządu pełniący swoją funkcję na podstawie powołania może równocześnie doradzać spółce w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i opodatkować tę część przychodów podatkiem liniowym. Najnowsza interpretacja podatkowa z dnia 1 czerwca 2020 r. nr 0112-KDWL.4011.5.2020.1.DK potwierdza taką możliwość.

Czytaj dalej »
Shopping Cart
Scroll to Top

Zapraszamy do kontaktu

Podatki i audyt

Oferujemy kompleksową obsługę Klienta we wszelkich sprawach podatkowych, m.in. w zakresie zarządzania ryzykiem podatkowym, opodatkowania spadków i darowizn czy ograniczenia odpowiedzialności członków zarządu spółki.

Klienta w każdym stadium czy to czynności sprawdzających, kontroli, postępowania podatkowe czy reprezentacji przez WSA i NSA.

Oferujemy uczestniczenie we wszelkich czynnościach procesowych, a także sporządzaniue wszelkiego rodzaju wyjaśnień, zastrzeżeń czy też skarg na decyzje izb skarbowych do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego i skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz reprezentacja przed tymi organami.

Nasi prawnicy i współpracownicy oferują przeprowadzenie kompleksowego audytu danego podmiotu w celu ustalenia i wyeliminowania nieprawidłowości, a także znalezienia optymalnego podatkowo rozwiązania do prowadzenia biznesu.

Oferujemy również tzw. audyt śledczy, który zmierza wprost do wykrycia nieprawidłowości i wskazania wielkości strat dla przedsiębiorstwa oraz miejsca przemieszczenia się majątku i możliwości jego odzyskania. Nasz zespół przeprowadza także kompleksowe analizy prawno-podatkowe struktur transakcji typu share deal oraz asset deal.

Pomagamy też w uzyskaniu interpretacji podatkowych, przygotowujemy dokumentacje cen transferowych, prowadzimy restrukturyzacje podatkowe, sporządzamy opinie i na bieżąco wspieramy podatników w wypełnianiu ich zobowiązań podatkowych.

RODO

Nasi prawnicy oferują kompleksową obsługę w zakresie ochrony danych osobowych. Odpowiednie przygotowywanie merytoryczne pozwala nam na sporządzanie i opiniowanie umów powierzania przetwarzania danych osobowych i wymaganych przez prawo dokumentów wewnętrznych. 

Zajmujemy się wdrażaniem polityk bezpieczeństwa i prywatności, przeprowadzamy szkolenia w zakresie ochrony danych osobowych, a także pełnimy funkcję inspektorów ochrony danych osobowych w podmiotach prawa prywatnego i publicznego.
Reprezentujemy Klientów w postępowaniach przed Prezesem Urzędu Ochrony Danych Osobowych na ich każdym etapie.

Skip to content