Analiza Procedur Odwoławczych i Zwrotu Subwencji Finansowej
W poprzednim artykule poruszyliśmy problematykę decyzji o zwrocie subwencji finansowej oraz odwołania. Wątpliwości natury prawnej rozpoczynają się już od słownika pojęć zamieszczonego w regulaminie (wyrażenia pisane wielką literą mają znaczenie nadane w regulaminie). Zgodnie z nim „Odwołanie oznacza każdy zestaw oświadczeń wiedzy i woli (w tym, w szczególności, oświadczeń o upoważnieniu określonych podmiotów do przekazania informacji objętych odpowiednimi tajemnicami prawnie chronionymi) Beneficjenta lub Osoby Upoważnionej inny niż Wniosek Subwencyjny, złożonych wobec PFR za pośrednictwem Banku i z wykorzystaniem Bankowości Elektronicznej, w celu podwyższenia uprzednio otrzymanej kwoty Subwencji Finansowej, w sposób, w terminie i na warunkach określonych w Dokumentach Programowych, o treści zasadniczo odpowiadającej par. 1 Umowy Subwencji Finansowej.” Powyższa definicja nie uwzględnia zagadnienia zwolnienia beneficjenta z obowiązku zwrotu udzielonego mu finansowania. Treść umowy oraz regulaminu jest zgodna z tą definicją.
Otóż z ich treści wynika, że beneficjent może złożyć jedynie dwa odwołania od pierwotnej decyzji PFR odnoszącej się do wniosku o wypłacie subwencji finansowej w kwocie niższej niż wnioskowana lub o odmowie udzielenia subwencji w całości, przy czym możliwość złożenia drugiego odwołania przysługuje wyłącznie beneficjentowi, któremu, w wyniku wniosku i/lub pierwszego odwołania, nie została wypłacona łącznie pełna pierwotnie wnioskowana kwota subwencji finansowej, a każde kolejne odwołanie będzie odrzucane przez PFR bez rozpatrywania.
Jeśli chodzi o definicję decyzji, to „oznacza w zależności od kontekstu, decyzję PFR o:
1. udzieleniu (w części lub w całości) bądź odmowie udzielenia Subwencji Finansowej, w odpowiedzi na Wniosek lub Odwołanie;
2. wysokości Subwencji Finansowej podlegającej zwrotowi w ramach rozliczenia Subwencji Finansowej, lub
3. zidentyfikowaniu przez PFR okoliczności, które uniemożliwiają ustalenie wysokości Subwencji Finansowej podlegającej zwrotowi, przy podejmowaniu których PFR działa na podstawie i w zakresie określonym w Dokumentach Programowych.”
Natomiast w treści regulaminu (§ 12 ust. 7 lit. e) wskazano, że „Odwołanie nie przysługuje:
1. od Decyzji PFR o przyznaniu całej kwoty Subwencji Finansowej wnioskowanej przez Beneficjenta, niezależnie od tego, czy była to maksymalna kwota Subwencji Finansowej, o której udzielenie Beneficjent mógł się ubiegać zgodnie z Dokumentami Programowymi, ani czy po dacie zawarcia Umowy Subwencji Finansowej Beneficjent zaczął spełniać, w ogóle lub w szerszym zakresie, Warunki Programowe;
2. od Decyzji PFR odmawiającej przyznania Subwencji Finansowej w całości (w takim przypadku Beneficjent powinien złożyć nowy Wniosek); oraz
3. dopóki PFR nie rozpozna Wniosku lub pierwszego Odwołania;
4. w przypadkach o których mowa w § 9 Umowy Subwencji Finansowej oraz „
Zatem z przywołanych wyżej postanowień nie wynika, aby od decyzji dot. zwrotu subwencji finansowej przysługiwało odwołanie. Dodać tylko należy, że zgodnie z treścią regulaminu zasady i warunki zwrotu przez beneficjenta udzielonego mu finansowania zgodnie z regulaminem powinna określać umowa subwencji finansowej.
Przedmiotowa umowa tej kwestii w sposób szczegółowy nie reguluje. Nikt nie powinien mieć wątpliwości, że przedsiębiorcy należy zagwarantować prawo do złożenia środka zaskarżenia w każdym przypadku. Podobnie, że procedura wydania decyzji powinna zapewnić możliwość udziału beneficjenta na każdym etapie postępowania prowadzonego przez PFR. W kolejnym artykule kontynuować będziemy rozważania dot. odwołania.
Artykuł przygotował Piotr Pawełski.
Rusza kolejny etap prac nad Planem Ogólnym Warszawy!
Rusza kolejny etap prac nad Planem Ogólnym Warszawy!
Warszawa pracuje nad największym dokumentem planistycznym w Polsce – planem ogólnym, który obejmie aż ponad 500 km² powierzchni miasta i podzieli stolicę na blisko 16 tys. stref planistycznych.
Ceny transferowe w centrum uwagi fiskusa
Ceny transferowe w centrum uwagi fiskusa
Ministerstwo Finansów oraz KAS jasno deklarują: kontrole w obszarze cen transferowych będą intensyfikowane. I nie dotyczy to wyłącznie największych korporacji – coraz częściej pod lupą znajdą się także średnie i mniejsze podmioty.
Portal DOM – przejrzystość rynku i… nowe obowiązki dla niektórych deweloperów?
🔍 Portal DOM – przejrzystość rynku i… nowe obowiązki dla niektórych deweloperów?
Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy, która ma wprowadzić Portal DOM – ogólnopolską wyszukiwarkę prezentującą średnie ceny transakcyjne mieszkań i domów. Cel? Zwiększenie przejrzystości rynku i lepsze dane dla klientów oraz administracji.




