Analiza Procedur Odwoławczych i Zwrotu Subwencji Finansowej
W poprzednim artykule poruszyliśmy problematykę decyzji o zwrocie subwencji finansowej oraz odwołania. Wątpliwości natury prawnej rozpoczynają się już od słownika pojęć zamieszczonego w regulaminie (wyrażenia pisane wielką literą mają znaczenie nadane w regulaminie). Zgodnie z nim „Odwołanie oznacza każdy zestaw oświadczeń wiedzy i woli (w tym, w szczególności, oświadczeń o upoważnieniu określonych podmiotów do przekazania informacji objętych odpowiednimi tajemnicami prawnie chronionymi) Beneficjenta lub Osoby Upoważnionej inny niż Wniosek Subwencyjny, złożonych wobec PFR za pośrednictwem Banku i z wykorzystaniem Bankowości Elektronicznej, w celu podwyższenia uprzednio otrzymanej kwoty Subwencji Finansowej, w sposób, w terminie i na warunkach określonych w Dokumentach Programowych, o treści zasadniczo odpowiadającej par. 1 Umowy Subwencji Finansowej.” Powyższa definicja nie uwzględnia zagadnienia zwolnienia beneficjenta z obowiązku zwrotu udzielonego mu finansowania. Treść umowy oraz regulaminu jest zgodna z tą definicją.
Otóż z ich treści wynika, że beneficjent może złożyć jedynie dwa odwołania od pierwotnej decyzji PFR odnoszącej się do wniosku o wypłacie subwencji finansowej w kwocie niższej niż wnioskowana lub o odmowie udzielenia subwencji w całości, przy czym możliwość złożenia drugiego odwołania przysługuje wyłącznie beneficjentowi, któremu, w wyniku wniosku i/lub pierwszego odwołania, nie została wypłacona łącznie pełna pierwotnie wnioskowana kwota subwencji finansowej, a każde kolejne odwołanie będzie odrzucane przez PFR bez rozpatrywania.
Jeśli chodzi o definicję decyzji, to „oznacza w zależności od kontekstu, decyzję PFR o:
1. udzieleniu (w części lub w całości) bądź odmowie udzielenia Subwencji Finansowej, w odpowiedzi na Wniosek lub Odwołanie;
2. wysokości Subwencji Finansowej podlegającej zwrotowi w ramach rozliczenia Subwencji Finansowej, lub
3. zidentyfikowaniu przez PFR okoliczności, które uniemożliwiają ustalenie wysokości Subwencji Finansowej podlegającej zwrotowi, przy podejmowaniu których PFR działa na podstawie i w zakresie określonym w Dokumentach Programowych.”
Natomiast w treści regulaminu (§ 12 ust. 7 lit. e) wskazano, że „Odwołanie nie przysługuje:
1. od Decyzji PFR o przyznaniu całej kwoty Subwencji Finansowej wnioskowanej przez Beneficjenta, niezależnie od tego, czy była to maksymalna kwota Subwencji Finansowej, o której udzielenie Beneficjent mógł się ubiegać zgodnie z Dokumentami Programowymi, ani czy po dacie zawarcia Umowy Subwencji Finansowej Beneficjent zaczął spełniać, w ogóle lub w szerszym zakresie, Warunki Programowe;
2. od Decyzji PFR odmawiającej przyznania Subwencji Finansowej w całości (w takim przypadku Beneficjent powinien złożyć nowy Wniosek); oraz
3. dopóki PFR nie rozpozna Wniosku lub pierwszego Odwołania;
4. w przypadkach o których mowa w § 9 Umowy Subwencji Finansowej oraz „
Zatem z przywołanych wyżej postanowień nie wynika, aby od decyzji dot. zwrotu subwencji finansowej przysługiwało odwołanie. Dodać tylko należy, że zgodnie z treścią regulaminu zasady i warunki zwrotu przez beneficjenta udzielonego mu finansowania zgodnie z regulaminem powinna określać umowa subwencji finansowej.
Przedmiotowa umowa tej kwestii w sposób szczegółowy nie reguluje. Nikt nie powinien mieć wątpliwości, że przedsiębiorcy należy zagwarantować prawo do złożenia środka zaskarżenia w każdym przypadku. Podobnie, że procedura wydania decyzji powinna zapewnić możliwość udziału beneficjenta na każdym etapie postępowania prowadzonego przez PFR. W kolejnym artykule kontynuować będziemy rozważania dot. odwołania.
Artykuł przygotował Piotr Pawełski.
Środki Ochrony Przedsiębiorców przy Decyzjach o Zwrocie Subwencji Finansowej
Członek zarządu pełniący swoją funkcję na podstawie powołania może równocześnie doradzać spółce w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i opodatkować tę część przychodów podatkiem liniowym. Najnowsza interpretacja podatkowa z dnia 1 czerwca 2020 r. nr 0112-KDWL.4011.5.2020.1.DK potwierdza taką możliwość.
Zakaz rejestracji nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 roku – korzyści dla klimatu czy wykluczenie kierowców?
Członek zarządu pełniący swoją funkcję na podstawie powołania może równocześnie doradzać spółce w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i opodatkować tę część przychodów podatkiem liniowym. Najnowsza interpretacja podatkowa z dnia 1 czerwca 2020 r. nr 0112-KDWL.4011.5.2020.1.DK potwierdza taką możliwość.
Analiza Procedur Odwoławczych i Zwrotu Subwencji Finansowej
Członek zarządu pełniący swoją funkcję na podstawie powołania może równocześnie doradzać spółce w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i opodatkować tę część przychodów podatkiem liniowym. Najnowsza interpretacja podatkowa z dnia 1 czerwca 2020 r. nr 0112-KDWL.4011.5.2020.1.DK potwierdza taką możliwość.