Pomorski Doradztwo Podatkowe

Analiza Procedur Odwoławczych i Zwrotu Subwencji Finansowej

Aktualności

W poprzednim artykule poruszyliśmy problematykę decyzji o zwrocie subwencji finansowej oraz odwołania. Wątpliwości natury prawnej rozpoczynają się już od słownika pojęć zamieszczonego w regulaminie (wyrażenia pisane wielką literą mają znaczenie nadane w regulaminie). Zgodnie z nim „Odwołanie oznacza każdy zestaw oświadczeń wiedzy i woli (w tym, w szczególności, oświadczeń o upoważnieniu określonych podmiotów do przekazania informacji objętych odpowiednimi tajemnicami prawnie chronionymi) Beneficjenta lub Osoby Upoważnionej inny niż Wniosek Subwencyjny, złożonych wobec PFR za pośrednictwem Banku i z wykorzystaniem Bankowości Elektronicznej, w celu podwyższenia uprzednio otrzymanej kwoty Subwencji Finansowej, w sposób, w terminie i na warunkach określonych w Dokumentach Programowych, o treści zasadniczo odpowiadającej par. 1 Umowy Subwencji Finansowej.” Powyższa definicja nie uwzględnia zagadnienia zwolnienia beneficjenta z obowiązku zwrotu udzielonego mu finansowania. Treść umowy oraz regulaminu jest zgodna z tą definicją.

Otóż z ich treści wynika, że beneficjent może złożyć jedynie dwa odwołania od pierwotnej decyzji PFR odnoszącej się do wniosku o wypłacie subwencji finansowej w kwocie niższej niż wnioskowana lub o odmowie udzielenia subwencji w całości, przy czym możliwość złożenia drugiego odwołania przysługuje wyłącznie beneficjentowi, któremu, w wyniku wniosku i/lub pierwszego odwołania, nie została wypłacona łącznie pełna pierwotnie wnioskowana kwota subwencji finansowej, a każde kolejne odwołanie będzie odrzucane przez PFR bez rozpatrywania.

Jeśli chodzi o definicję decyzji, to „oznacza w zależności od kontekstu, decyzję PFR o:

1. udzieleniu (w części lub w całości) bądź odmowie udzielenia Subwencji Finansowej, w odpowiedzi na Wniosek lub Odwołanie;

2. wysokości Subwencji Finansowej podlegającej zwrotowi w ramach rozliczenia Subwencji Finansowej, lub

3. zidentyfikowaniu przez PFR okoliczności, które uniemożliwiają ustalenie wysokości Subwencji Finansowej podlegającej zwrotowi, przy podejmowaniu których PFR działa na podstawie i w zakresie określonym w Dokumentach Programowych.”

Natomiast w treści regulaminu (§ 12 ust. 7 lit. e) wskazano, że „Odwołanie nie przysługuje:

1. od Decyzji PFR o przyznaniu całej kwoty Subwencji Finansowej wnioskowanej przez Beneficjenta, niezależnie od tego, czy była to maksymalna kwota Subwencji Finansowej, o której udzielenie Beneficjent mógł się ubiegać zgodnie z Dokumentami Programowymi, ani czy po dacie zawarcia Umowy Subwencji Finansowej Beneficjent zaczął spełniać, w ogóle lub w szerszym zakresie, Warunki Programowe;

2. od Decyzji PFR odmawiającej przyznania Subwencji Finansowej w całości (w takim przypadku Beneficjent powinien złożyć nowy Wniosek); oraz

3. dopóki PFR nie rozpozna Wniosku lub pierwszego Odwołania;

4. w przypadkach o których mowa w § 9 Umowy Subwencji Finansowej oraz „

Zatem z przywołanych wyżej postanowień nie wynika, aby od decyzji dot. zwrotu subwencji finansowej przysługiwało odwołanie. Dodać tylko należy, że zgodnie z treścią regulaminu zasady i warunki zwrotu przez beneficjenta udzielonego mu finansowania zgodnie z regulaminem powinna określać umowa subwencji finansowej.

Przedmiotowa umowa tej kwestii w sposób szczegółowy nie reguluje. Nikt nie powinien mieć wątpliwości, że przedsiębiorcy należy zagwarantować prawo do złożenia środka zaskarżenia w każdym przypadku. Podobnie, że procedura wydania decyzji powinna zapewnić możliwość udziału beneficjenta na każdym etapie postępowania prowadzonego przez PFR. W kolejnym artykule kontynuować będziemy rozważania dot. odwołania.

Artykuł przygotował Piotr Pawełski.

Zakaz rejestracji nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 roku – korzyści dla klimatu czy wykluczenie kierowców?

Członek zarządu pełniący swoją funkcję na podstawie powołania może równocześnie doradzać spółce w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i opodatkować tę część przychodów podatkiem liniowym. Najnowsza interpretacja podatkowa z dnia 1 czerwca 2020 r. nr 0112-KDWL.4011.5.2020.1.DK potwierdza taką możliwość.

Czytaj dalej »

Analiza Procedur Odwoławczych i Zwrotu Subwencji Finansowej

Członek zarządu pełniący swoją funkcję na podstawie powołania może równocześnie doradzać spółce w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i opodatkować tę część przychodów podatkiem liniowym. Najnowsza interpretacja podatkowa z dnia 1 czerwca 2020 r. nr 0112-KDWL.4011.5.2020.1.DK potwierdza taką możliwość.

Czytaj dalej »
Shopping Cart
Scroll to Top

Zapraszamy do kontaktu

Podatki i audyt

Oferujemy kompleksową obsługę Klienta we wszelkich sprawach podatkowych, m.in. w zakresie zarządzania ryzykiem podatkowym, opodatkowania spadków i darowizn czy ograniczenia odpowiedzialności członków zarządu spółki.

Klienta w każdym stadium czy to czynności sprawdzających, kontroli, postępowania podatkowe czy reprezentacji przez WSA i NSA.

Oferujemy uczestniczenie we wszelkich czynnościach procesowych, a także sporządzaniue wszelkiego rodzaju wyjaśnień, zastrzeżeń czy też skarg na decyzje izb skarbowych do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego i skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz reprezentacja przed tymi organami.

Nasi prawnicy i współpracownicy oferują przeprowadzenie kompleksowego audytu danego podmiotu w celu ustalenia i wyeliminowania nieprawidłowości, a także znalezienia optymalnego podatkowo rozwiązania do prowadzenia biznesu.

Oferujemy również tzw. audyt śledczy, który zmierza wprost do wykrycia nieprawidłowości i wskazania wielkości strat dla przedsiębiorstwa oraz miejsca przemieszczenia się majątku i możliwości jego odzyskania. Nasz zespół przeprowadza także kompleksowe analizy prawno-podatkowe struktur transakcji typu share deal oraz asset deal.

Pomagamy też w uzyskaniu interpretacji podatkowych, przygotowujemy dokumentacje cen transferowych, prowadzimy restrukturyzacje podatkowe, sporządzamy opinie i na bieżąco wspieramy podatników w wypełnianiu ich zobowiązań podatkowych.

RODO

Nasi prawnicy oferują kompleksową obsługę w zakresie ochrony danych osobowych. Odpowiednie przygotowywanie merytoryczne pozwala nam na sporządzanie i opiniowanie umów powierzania przetwarzania danych osobowych i wymaganych przez prawo dokumentów wewnętrznych. 

Zajmujemy się wdrażaniem polityk bezpieczeństwa i prywatności, przeprowadzamy szkolenia w zakresie ochrony danych osobowych, a także pełnimy funkcję inspektorów ochrony danych osobowych w podmiotach prawa prywatnego i publicznego.
Reprezentujemy Klientów w postępowaniach przed Prezesem Urzędu Ochrony Danych Osobowych na ich każdym etapie.

Pracami Kancelarii w obrębie tej praktyki kieruje adw. Piotr Pawełski.

Skip to content