
Analiza Procedur Odwoławczych i Zwrotu Subwencji Finansowej
W poprzednim artykule poruszyliśmy problematykę decyzji o zwrocie subwencji finansowej oraz odwołania. Wątpliwości natury prawnej rozpoczynają się już od słownika pojęć zamieszczonego w regulaminie (wyrażenia pisane wielką literą mają znaczenie nadane w regulaminie). Zgodnie z nim „Odwołanie oznacza każdy zestaw oświadczeń wiedzy i woli (w tym, w szczególności, oświadczeń o upoważnieniu określonych podmiotów do przekazania informacji objętych odpowiednimi tajemnicami prawnie chronionymi) Beneficjenta lub Osoby Upoważnionej inny niż Wniosek Subwencyjny, złożonych wobec PFR za pośrednictwem Banku i z wykorzystaniem Bankowości Elektronicznej, w celu podwyższenia uprzednio otrzymanej kwoty Subwencji Finansowej, w sposób, w terminie i na warunkach określonych w Dokumentach Programowych, o treści zasadniczo odpowiadającej par. 1 Umowy Subwencji Finansowej.” Powyższa definicja nie uwzględnia zagadnienia zwolnienia beneficjenta z obowiązku zwrotu udzielonego mu finansowania. Treść umowy oraz regulaminu jest zgodna z tą definicją.
Otóż z ich treści wynika, że beneficjent może złożyć jedynie dwa odwołania od pierwotnej decyzji PFR odnoszącej się do wniosku o wypłacie subwencji finansowej w kwocie niższej niż wnioskowana lub o odmowie udzielenia subwencji w całości, przy czym możliwość złożenia drugiego odwołania przysługuje wyłącznie beneficjentowi, któremu, w wyniku wniosku i/lub pierwszego odwołania, nie została wypłacona łącznie pełna pierwotnie wnioskowana kwota subwencji finansowej, a każde kolejne odwołanie będzie odrzucane przez PFR bez rozpatrywania.
Jeśli chodzi o definicję decyzji, to „oznacza w zależności od kontekstu, decyzję PFR o:
1. udzieleniu (w części lub w całości) bądź odmowie udzielenia Subwencji Finansowej, w odpowiedzi na Wniosek lub Odwołanie;
2. wysokości Subwencji Finansowej podlegającej zwrotowi w ramach rozliczenia Subwencji Finansowej, lub
3. zidentyfikowaniu przez PFR okoliczności, które uniemożliwiają ustalenie wysokości Subwencji Finansowej podlegającej zwrotowi, przy podejmowaniu których PFR działa na podstawie i w zakresie określonym w Dokumentach Programowych.”
Natomiast w treści regulaminu (§ 12 ust. 7 lit. e) wskazano, że „Odwołanie nie przysługuje:
1. od Decyzji PFR o przyznaniu całej kwoty Subwencji Finansowej wnioskowanej przez Beneficjenta, niezależnie od tego, czy była to maksymalna kwota Subwencji Finansowej, o której udzielenie Beneficjent mógł się ubiegać zgodnie z Dokumentami Programowymi, ani czy po dacie zawarcia Umowy Subwencji Finansowej Beneficjent zaczął spełniać, w ogóle lub w szerszym zakresie, Warunki Programowe;
2. od Decyzji PFR odmawiającej przyznania Subwencji Finansowej w całości (w takim przypadku Beneficjent powinien złożyć nowy Wniosek); oraz
3. dopóki PFR nie rozpozna Wniosku lub pierwszego Odwołania;
4. w przypadkach o których mowa w § 9 Umowy Subwencji Finansowej oraz „
Zatem z przywołanych wyżej postanowień nie wynika, aby od decyzji dot. zwrotu subwencji finansowej przysługiwało odwołanie. Dodać tylko należy, że zgodnie z treścią regulaminu zasady i warunki zwrotu przez beneficjenta udzielonego mu finansowania zgodnie z regulaminem powinna określać umowa subwencji finansowej.
Przedmiotowa umowa tej kwestii w sposób szczegółowy nie reguluje. Nikt nie powinien mieć wątpliwości, że przedsiębiorcy należy zagwarantować prawo do złożenia środka zaskarżenia w każdym przypadku. Podobnie, że procedura wydania decyzji powinna zapewnić możliwość udziału beneficjenta na każdym etapie postępowania prowadzonego przez PFR. W kolejnym artykule kontynuować będziemy rozważania dot. odwołania.
Artykuł przygotował Piotr Pawełski.
Deregulacji czas start? Projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw
Poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi
W projekcie proponuje się w szczególności:
➡️ Rewizję instytucji przedawnienia, w tym:
- brak przedawniania się zobowiązań podatkowych zabezpieczonych hipoteką lub zastawem skarbowym,
- modyfikację przesłanki zawieszającej bieg terminu przedawnienia zobowiązania w związku z wszczęciem postępowania karnego skarbowego.
Fundacje rodzinne a podatek od przychodów z budynków – kluczowe informacje
Fundacje rodzinne bez prawa do zwrotu podatku od przychodów z budynków Podatek od przychodów z budynków dotyczy nieruchomości o wartości przekraczającej 10 mln zł. W standardowych przypadkach podatek ten można odliczyć od PIT lub CIT, a jeśli to niemożliwe — wystąpić o jego zwrot. Jednak fundacje rodzinne nie mają takiego prawa, co stawia je w niekorzystnej sytuacji podatkowej.
Flipping mieszkań pod lupą fiskusa – wyrok sądu nie pozostawia wątpliwości!
Sprzedaż kilku nieruchomości w krótkim czasie może zostać uznana za działalność gospodarczą – nawet jeśli flipper przekonuje, że zarządza wyłącznie majątkiem prywatnym. Przekonała się o tym podatniczka, która w ciągu dwóch lat kupiła cztery mieszkania, przeprowadziła remonty i sprzedała je z zyskiem. Twierdziła, że nie działała w sposób zorganizowany i nie prowadziła firmy. Fiskus oraz sąd mieli inne zdanie.